Savannah

6 april 2017 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Dag 15 - donderdag 6 april
Vanmorgen opgestaan in het gezelschap van August, Penny en Journey. Aangezien de gastvrouw al vroeg de deur uit was om haar dochter naar school te brengen en onze andere gast ook al moest gaan werken (tenniscoach), hebben we het maar gezellig gemaakt met de katten en hond :)! Wat een knuffelaars ... Heerlijk :)!
We hebben op ons gemakje ontbeten en gedoucht en dan vertrokken.
Onze eerste stop was na een kwartiertje: de Angel Oak Tree. Zoals het woord zelf al zegt was het een enooooorme boom. Niet owv zijn stamhoogte van maar 20m, of zijn stambreedte met diameter van 8,5m (al eerder de moeite!). Maar deze 400-jaar oude boom staat bekend omdat hij met zijn lage en lange (tot 56m) takken zorgt voor zo een 1600 vierkante meter (!!!) schaduw. De grote en dikke takken worden zelfs ondersteund met houten palen zodat ze zeker niet zouden doorbreken. Heel mooi natuurfenomeen!
Dat vonden de 50 oude vrouwen ook die uit de bus stapten en telkens mijn foto verknoeide door nét in beeld te komen op het moment dat mijn panoramafoto bijna klaar was.
Voor de rest niks te beleven op deze plaars, buiten deze mooie boom! Dus op naar het volgende!
Normaal stond er nog een bezoek aan een vliegdekschip op het programma maar aangezien we er in San Francisco al een gedaan hebben, en het nu zo mooi weer is, gaan we deze overslaan omdat het toch wel grotendeels hetzelfde zal zijn.
Op naar een ander deel van Charleston! Via de zeer mooie Arthur Ravenel Jr Bridge kwamen we aan bij een stukje geschiedenis: Fort Moultrie.
Voor slechts $5 konden we dit Fort bezichtigen en wat bijhorende oorlogsverhalen bijleren. Als je dan een tekst leest waarbij 160 soldaten van Charleston het opnamen  tegen 14000 (!) Britse soldaten en toch nog 4 maanden konden standhouden ... Dan gaan we ons hier toch maar een beetje koest houden want het volk van Charleston zijn precies geen doetjes :)!
Leuk om nog eens in rond te wandelen in het zonnetje. Vandaag voor mij toch wel nog eens met de lange broek en de trui want er stond veel wind. Maar dat zonnetje voelde heerlijk!
Daarna een bezoekje gebracht aan het stadje Charleston zelf. Volgens onze airBnB-gastvrouw moesten we zeker naar de huisjes Downtown gaan kijken ... Bwa ja ... Niet zo heel veel te zien vonden we.
Ok het waren wel leuke huisjes, vele in verschillende kleuren (zodat de straat bijna een regenboog vormde). Wat winkeltjes, een nutteloos marktje met prullen en enkele restaurantjes.
So ... Dinnertime! We aten in het Oyster-restaurant. Niet dat we oesters lusten maar bon, het zag er gezellig uit!
We kregen van de vriendelijke ober "Hush Puppy's" van de zaak (we hadden wel gezien dat hij dit eigenlijk verkeerd besteld had voor een andere tafel, maar kijk, ons hoorde je niet klagen!)!
We waren al blij dat die "Hush Puppy's" geen schoenen waren, maar wel lekkere gefrituurde snacks van gemalen maïs ... Klinkt niet lekker ... Was het zeker wel!
Dat verdiende dan maar weer een fooi .
Na het middageten terug de auto in en onze reis verderzetten naar Savannah! Deze plek hebben we in onze reis gestoken omdat Clint hier woont. Hij is als militair met Erwin meegeweest op missie naar Afghanistan. Clint heeft daar een Amerikaanse soldate leren kennen, is er mee getrouwd en sinds 2012 woont hij nu in Amerika.
De liefde voor de soldate is over, maar de liefde voor de USA zeker niet. Hij werkt er nog steeds bij het Amerikaanse leger.
Vandaag dus niet naar een slaapplaats moeten zoeken want Clint staat zijn bed af voor ons! Top :)!
Eerst nog even een "bedankje" van 12 Budweisers gaan halen voor hem. We zijn eerst 3 supermartken afgelopen op zoek naar een fles Vodka ... Tevergeefs ... Achteraf gebleken mogen ze dit niet verkopen in grootwarenhuizen ... Maar enkel in de "Lucky Star" winkels.
Best wel raar als je weet dat ze wel wapens (en daarmee bedoel ik WAPENS) verkopen in een grote Wallmart, maar een fles alcohol is verboden?! Begrijpen wie begrijpen kan ... .
Na 1,5u kwamen we aan bij Clint. Blij mekaar weer te zien na al die jaren ... #socute!
Clint huurt een huis, dat hij nog eens onderverhuurt aan 2-3 of 4 gasten, dat varieert blijkbaar nogal.
Even een korte rondleiding, en dan was het vooral tijd voor alcohol :)! Na een "nucleair nitro shot" ... Straffe, maar lekkere, toebak! Tijd om te gaan uiteten.
Blijkbaar is het in Amerika niet echt de gewoonte om thuis te koken. Iedereen gaat meeeeermaals per week uiteten. Dus ook vanavond ... . Met Rachel, een vriendin van Clint, gingen we met z'n 4 naar een steakhouse ... . Leuk wat kunnen bijbabbelen en ondertussen lekker gegeten!
Geen alcohol voor de chauffeur owv nultollerantie dus even terug naar huis om van daaruit the Uber te bellen.
Jammer ... Want die Audi A6 bolde wel lekker !
The Uber is een soort van taxi-systeem. Als gewone burger kan je je via een app aanmelden dat je op bepaalde uren taxi wilt rijden voor andere mensen.
We klikten nu zo een auto aan, 5 minuten later was hij er al, 10 minuten later waren we veilig op onze plek, en het kostte slechts $7 voor ons vieren! Supersysteem!
Eerste stopplaats: dakterras van een hotel ... Heerlijke Long Island cocktail gedronken bij een gasvuurtje, met de prachtig gekleurde brug op de achtergrond ... Enkel jammer van de prijs en de ongelooflijke wind. Anders waren we er zeker nog wat langer gebleven!
Terwijl Erwin herinneringen ophaalde met Clint, leerde ik Rachel verder kennen ... Wat een supertoffe madam! Glad that we met!
2de en laatste stopplaats was the Tree House ... Het vaste stamcafé van Clint. Het was zelfs meer een danscafé. Leuk sfeertje, leuke muziek en aannemelijke prijzen ... Whoppa ... Feestjeuh!
Alleen beetje vreemd dat er 2 politieagente, binnenstonden voor de veiligheid. (Blijkbaar is Georgia nog altijd niet zo een veilige plaats ... Black and white gaan nog niet altijd hand in hand). Maar we hebben ons op geen enkel ogenblik onveilig gevoeld, integendeel! Leuk feestje geweest en danske geplasseerd!
Tegen 1u.15 hadden Erwin en ik het een beetje gehad. De reis kruipt toch al wel wat in de kleren, we waren al wakker van smorgens vroeg en we hebben nog een week te gaan dus we wilden toch wel wat verstandig zijn.
Clint en Rachel bleven nog even verder feesten en regelden voor ons een wuber (die er 2 minuten later al stond!!). Een kwartiertje later lagen we heerlijk in bed!
Topavond!!!
Jullie zijn ondertussen alweer allemaal wakker dus ... Goedemorgen :)!
Xxx